Lite ovant.

Publicerad
 
 
 
God kväll!
Jag är lite ovan när det kommer till att fota hästar, men häromdagen var jag i Valla och bestämde mig för att fota lite på måfå. Rolig fototräning, men jag är verkligen ingen "horse whisperer", trots att jag tycker att hästar är magnifika varelser.
 
Nu till något tråkigt.
Flera av mina YOHIO-bilder har använts av folk som profilbilder, de har tagit bort min signatur/logga och låtsas att de har tagit bilderna. Mycket dåligt av dem, tycker jag. Det verkar inte finnas någon som helst respekt eller ens kunskap om vad en fotografs bild verkligen betyder för en eller att det faktiskt är fotografen som äger bilden, oavsett om den publiceras på nätet eller inte.
 
En annan sak som stör mig är att folk som är äldre än vad jag är kommenterar och häver ur sig att: "det bästa du kan göra är att sluta lägga upp bilder för det är ingen idé att du varnar folk som använder dina bilder". Den analysen är totalt onödig och indikerar att personen i fråga inte har den minsta kunskap om vad UPPHOVSRÄTT och MARKNADSFÖRING är för några begrepp.
OK, så om denna inställning stämmer betyder det att alla fotografer i hela världen borde sluta marknadsföra sig själva och absolut inte lägga upp sina bilder, just för att bilderna kan bli stulna och att det inte är "någon vits" med att hävda sin rätt när man jobbat häcken av sig för att bli en bra fotograf för folk kommer ändå strunta i det. OK then (Ace Ventura-style).
 
Ibland är det oerhört otacksamt att vara fotograf. Tyvärr.
 
 

Vad ledsen jag blir när jag läser ditt inlägg!! Har folk ingen känsla för rätt och fel?? Otroligt fult gjort!
Såklart du ska fortsätta med det du gör! Det måste finnas andra sätt att hindra andra från att sno(även om jag tycker att det inte borde behövas)
Världs-vackra hästbilder!!

Svar: Tack så mycket, Therese! <3 Det var roligt att fota häst, men jag måste öva.
Jo men precis, man kan ju inte bara säga "det här är Internet, skyll dig själv". Helt sjukt att folk ens säger detta till mig och speciellt de som är 40+ och som alltid brukar påpeka att: "När jag var i din ålder, Shora, då hade jag samma visioner och passion men nu vet jag bättre tack vare att jag är 40+"!! Jag tycker snarare att de låter exakt som de unga personer som faktiskt snott mina bilder.

Jag skulle kunna använda större vattenstämplar vilket tyvärr gör bilderna fula men måste man så måste man. Har en hel hög med bilder på bl.a. Eric Saade, Måns Zelmerlöw m.fl. som jag inte lagt upp än, men det blir nog min signatur mitt i bilderna den här gången. :(
Shora Ahmadi

Tack fina du!
Nej men va tråkigt! Jag blir så less på detta. Som du säger! Ett bra foto är ju något man skapat och lagt ner sin själ i! Det känns oerhört jobbigt när någon bara snor en bild då rakt av...

Svar: Jo men precis! Och att jag får svaret: "Det här är Internet, skyll dig själv" är bland det sjukaste jag fått höra hittills. Jag blir lite irriterad faktiskt, då varenda liten bild som jag lägger upp här, även fast jag inte alltid är 100% nöjd, betyder någonting för mig djupt inombords och jag har slitit häcken av mig för att få till just de bilderna (och ofta får jag inte ens ekonomisk lön för mödan men jag gör det ändå eftersom jag älskar konsertfotografering). Tråkigt som sjutton, det här.
Shora Ahmadi


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: