The one with the roses.

Publicerad
Gonzales istudion på Alla Hjärtans Dag 2013. Han må vara "skällig" mot andra hundar och tycker att små barn är lite läskiga, men han är ändå mitt hjärtegryn och jag skulle inte kunna tänka mig ett liv utan honom.

 
Hundar av Gonzales ras(-er; min hund är en blandras) möts oftast av människors fördomar, skräck och hat. I media beskrivs de som "mördarmaskiner", "kamphundar" och annat otrevligt. Oftast är det hundarna som beskylls för det ena och det andra. Ibland ser man bilder på hundar som visar tydlig aggression i form av blottade tänder eller då de är på väg att "bita" i någonting.
 
Jag har en "kamphund" i mitt koppel. Jag är en ägare till en "sådan där hund".
 
I år valde jag att göra någonting annorlunda till Alla Hjärtans dag och bestämde mig för att fota Gonzales i studion för första gången. Jag och min mor köpte lite spets och rött band och sydde en krage/rosett till honom. Medan jag och S vandrade genom Ryd (S höll i kopplet och jag bar på rekvisitan) stannade jag till vid Ryds Centrum och köpte en bukett röda rosor. Jag hade fått en idé, en idé som jag inte var helt säker på om jag skulle kunna genomföra då det mesta berodde på hur Gonzales kände sig (han hade träffat några hundar som han inte gillade och hade reagerat på dessa tidigare under dagen). Bussfärden hade varit väldigt läskig och han hade krupit upp i S:s famn och några passagerare hade lett mot honom. Det kändes skönt att han inte möttes av negativa blickar just den dagen, då han har väldigt lätt för att känna av när folk inte gillar honom och blir stressad och förvirrad av det.
 
Min idé lyckades tack och lov, mycket tack vare S och att Gonzi lät sig mutas av hundgodis och faktiskt skötte sig exemplariskt. Jag ville få fram att "kamphundar" inte är vissa generaliserade raser utan ett beteende som människan tvingar hundarna till. Jag ville fånga bilder på en individ av "kamphundskaliber" som genom sitt stillsamma uttryck och hållning och rekvisita skulle få folk att ändra uppfattning.
 
Alla hundar kan göra "utfall" och vara "skälliga" mot andra hundar. Alla hundar kan vara rädda för små barn och tomma flyttkartonger som helt plötsligt står på gården en morgon. Det viktigaste är att sluta generalisera, sluta skapa skräckbilder och faktiskt se hunden till den individ den är, se vilken bakgrund och genetiska egenskaper den har.
 
Nästan varje dag får jag höra att jag har en "kamphund", att jag håller en hund i kopplet som är av den "skarpare rasen". Vet jag egentligen vad jag har i kopplet?
 
Både ja och nej. Gonzales har ingen stamtavla som jag kan gå tillbaka i och studera. Gonzis mamma är en alldeles underbar hund mot allt och alla medan Gonzis pappa är underbar mot människor, men inte lika förtjust i hundar. När jag är ute med min hund vet jag vad jag har i mitt koppel, jag vet hur han mår i dagsläget och om han är glad eller bara har en "dålig hunddag". Jag tillrättavisar honom och mest av allt öser jag kärlek över honom.
 
Jag gillar inte när folk vill klappa min hund då jag vet hur min hund är - han har vaktegenskaper i sig och gillar inte att någon kommer för nära. Jag gillar inte när folk får för sig att de "vet mer" om Gonzi än vad jag gör och säger att de visst kan klappa honom och att det kommer gå bra, och sedan ryggar tillbaka om Gonzi morrar svagt åt dem. Folk borde respektera hundägarna istället för att bli chockerade och skapa fler skräckbilder av dessa hundar som redan har ett skamfilat rykte. Faktum är att alla hundar kan morra och det betyder INTE att de är aggressiva. Gonzales morrar inte för att han är en "kamphund" utan på grund av andra orsaker. Och faktum är att Gonzi fungerar bra med nästan alla människor (förutom de som han tycker är läskiga och de som är "för på") och mindre bra med vissa hundar.
 
Jag har en "kamphund" och jag är jäkligt stolt över att få ha en hund som skänker mig glädje och lycka varje dag, och faktum är att det är fler bra än dåliga dagar med Gonzales. Och ja, jag tycker att jag lyckats bra med att föra fram mitt budskap i detta foto - det finns inget som heter "kamphund", utan dessa stereotyper är skapade av oansvariga hundägare som inte borde tillåtas ha djur överhuvudtaget.

så fin!

Svar: Tack, vad roligt att du gillade fotot! :)
Shora Ahmadi


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: