Recension: Macbook Pro (13'', Retina).

Publicerad
  
Hallå där, alla fina!
Ber om ursäkt för att det har tagit mig lite tid att skriva detta inlägg men har haft fullt upp med att försöka lära mig hur en Mac fungerar samt att jag pillat lite med Photoshop och äntligen kan använda den till fullo, med rätt uppdateringar och hela baletten. 
 
 
Så här ser boxen ut på framsidan. Eller ja, en liten del av den i alla fall. 
Snygg, eller hur? Jag är faktiskt lite av en förpackningsnörd. Allt som är stilrent eller gulligt dras jag mot likt en björn mot honung (ett stort problem för min plånbok när jag reser till Japan, haha!). 
Jag trodde att jag skulle råka förstöra förpackningen när plasten skulle tas bort men det gick faktiskt ovanligt bra. Kartongen ser fortfarande helt ny ut, vilket inte brukar hända när det kommer till mig och sådana saker. Jag har en tendens att alltid förstöra dem av misstag. 
 
 
Batteriet var nästan fulladdat när jag öppnade kartongen och startade laptopen. Bra start, Apple! Det uppskattas, så tummen upp till det! Det var barnsligt enkelt att ansluta till lägenhetens WIFI (vilket inte alltid är fallet med min stationära eller min andra bärbara dator). Uppstarten av operativsystemet var som en dans på rosor och snabbt gick det också.
 
Jag ville sätta datorn på prov direkt så jag fixade mina bildredigeringsprogram så fort jag hade möjlighet. Fick först krupp på Photoshop som inte var anpassat till Retina-skärmen (vilket gjorde att text och bild i programmet var ganska suddiga och jag kunde helt enkelt inte arbeta på ett effektivt sätt). S hjälpte mig att installera en uppdatering och genast blev det helt perfekt skärpa. Kan man tänka sig att det var en liten enkel uppdatering som ställde till med så mycket bekymmer... vad duktig jag är på datorer, haha! 
 
Det som jag är mest imponerad över är hur lätt det är att jobba på Macbooken, trots att skärmen är mycket mindre än min stationära dators fotoskärm. Upplösningen, skärpan, snabbheten och batteritiden har helt enkelt något som jag skulle vilja kalla för en "wow factor". Trodde verkligen inte att jag skulle vara så nöjd men det är jag. Det här är nog bland det bästa som S har överraskat mig med. Datorn är lätt att ta med, väger bara lite mer än ett kilo om jag inte helt misstar mig och den har fantatiskt bra prestanda. 
 
Det enda som jag har lite problem med är att vänja mig vid är de olika knapparna som är speciella för Mac. Lite krångligt, men än så länge har det gått bra. Det finns en hel del som man kan läsa sig till på Google om det skulle bli ett alltför stort problem. 
 
So overall, I'm very pleased. Macbooken verkar inte ha några problem med överhettning, inte än så länge i alla fall. Visst, jag känner ju att den blir lite varm ibland men det är ingenting som är störande på något sätt och jag tror verkligen inte att den påverkar datorn på något sätt heller. 
 
Så ni som fotograferar och vill ha en bärbar dator när ni är på språng eller ett bra arbetsverktyg hemma, tveka inte att kolla på Macbook Pro med Retina-skärm! Ni kommer nog bli glatt överraskade. 
 

Jag vill ha en stationär dator. Kan inte bestämma mig för Mac eller pc!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: